Pagina's

dinsdag 8 november 2016

Maak interactief lesmateriaal met open source auteurstools #OWD2016


Op donderdag 8 november waren 'De Onderwijsdagen' in Rotterdam waar ik voor de 2de keer heen ben geweest.
Ik heb van elke sessie en elke keynote die ik heb bijgewoond een real time blog gemaakt. Deze zijn hier te lezen.
De laatste sessie van de dag gaat over het maken van interactief lesmateriaal (e-module) met open source auteurstools. De presentatie wordt gegeven door Mathijs Doets van Erasmus MC).
http://www.xerte.org.uk
Onder een e-module bedoelt men een zelfstandig te volgen stukje online stof waar men ongeveer twee uur over doet. Er zijn momenteel 90 modules gemaakt door een team van docenten.


Men maakt gebruik van verschillende tools zoals Authorware, CEL, Xerte Online toolkits en OpenLabyrinth.

De modules zijn ingebed in het onderwijs sluiten aan bij de rest van de stof maar de studenten worden niet gemonitord (of ze het hebben gevolgd of andere vormen van learning anal).

De modules zijn voor de studenten een manier om zich voor te bereiden op de lessen.

Voordelen van de modules is dat ze interactief zijn en hele visueel. Uiteraard kunnen ze de modules in eigen tijd en tempo volgen. 

De modules worden volgens een aantal ontwerpprincipes vormgegeven zoals

  • Structureer de info
  • Kies wat noodzakelijk is
  • Visualiseer
  • Begin met belangrijkste stof
  • Herhaal en vat samen
  • Maak het interactief en praktisch

Als voorbeeld noemt bij een module om klinisch te redeneren door een diagnose te stellen. Ze hebben hiervoor een soort van virtuele cliënt ontwikkeld. Mathijs laat een filmpje zien van een oudere mevrouw die in 30 seconden een verhaal vertelt.

De student kan vervolgens kiezen wat voor een vraag hij gaat stellen. Voor elke vraag krijgt de student een paar punten en hij moet binnen een bepaald aantal vragen de diagnose stellen. Een soort van gamificatie.

Er zijn verschillende soorten modules mogelijk:

1 Vaste route (lineair)

2 Vertakte casus (de keuzes bepalen de route) (tijdrovend)

3 Simulaties (serious games)(extern bedrijf ingeschakeld)



Vervolgens gaat Mathijs in op de tools die hij gebruikt en zet de voor- en nadelen uiteen.


Xerte Online toolkits
OpenLabyrinth.

Lineaire casus/ beperkte vertakkingen
Veel interactie

Meer geschikt voor vertakte casus
Minder interactie

Open source
Gratis
Community van gebruikers
WYSIWYG
Intuïtief
Aanpasbaar
Tracking
Open source
Overzichtelijk
Iets stijlere leercurve
Aanpasbaar
Standaarden
Variabelen
Online

Werkwijze Erasmus MC

  • Docenten maken het materiaal zelf maar worden ondersteund op gebied van didactiek en techniek.
  • Er worden trainingen van 60-90 minuten aangeboden.
  • Ondersteuning bij de productie (maken video, bewerken afbeeldingen etc.)
  • Evaluatie koppelen aan reguliere onderwijsevaluatie.
  • Jaarlijks onderhoud en revisie.


De modules zijn ook beschikbaar voor andere opleidingen op de website medisch onderwijs. 

Conclusies


  • Docenten kunnen er goed mee werken
  • Groeiende gebruikersgroep
  • Ondersteuning (onderwijskundig, faciliterend en productie) is belangrijk
  • Studenten waarderen de modules
Als ik de zaal uitloop weet ik niet zo goed wat ik van deze presentatie moet denken.
Alles wat ik heb gezien kan in principe ook in een elo zoals we die nu gebruiken (Blackboard). Het feit dat het gratis en open source is, is natuurlijk te gek.
Misschien heb ik nog te weinig gezien van de tools om er een goed oordeel over te kunnen vellen. Het is absoluut de moeite waard om bij wijze van experiment met 1 van de genoemde sites aan de slag te gaan. 

1 opmerking:

  1. Dag Frank

    Met Xerte kan echt veeeel meer dan mogelijk is in Blackboard!

    BeantwoordenVerwijderen