Pagina's

dinsdag 8 november 2016

Blended onderwijs in de digitale wijk #OWD2016


Op donderdag 8 november waren 'De Onderwijsdagen' in Rotterdam waar ik voor de 2de keer heen ben geweest.
Ik heb van elke sessie en elke keynote die ik heb bijgewoond een real time blog gemaakt. Deze zijn hier te lezen.
De derde sessie waar ik bij aansluit is ‘Blended onderwijs in de digitale wijk’ van Frowine den Oudendammer en Mariëtte Siemons beiden van Hogeschool Leiden.
Achteraf gezien vond ik dit de interessantste presentatie. Enerzijds omdat het heel nauw aansloot bij een project waar ik zelf bij betrokken was binnen mijn eigen faculteit en omdat er sprake was van een soort van 'ontwikkelteams' waarbij inhoud, didactiek en technologie door verschillende partijen werd ingevuld.


Ik werd geprikkeld door de tekst op de website:

De Hogeschool Leiden introduceert een nieuw curriculum bij de bacheloropleiding verpleegkunde. Dit curriculum is ingericht als een digitale wijk met een diversiteit aan bewoners en voorzieningen, waarbij studenten in beroepssituaties kijken naar het welbevinden van de bewoners.”

Naast mijn werk als I-adviseur werk ik ook als docent bij een faculteit Social Work dus deze presentatie is op meerdere gebieden interessant voor mij.

De aanleiding voor de curriculumvernieuwing is dat het beroep voor verpleegkundige veranderd door de maatschappij. Er is ook een landelijk profiel waarin allerlei afspraken staan beschreven die leidend zijn.

Die vernieuwing gaf kans om het onderwijs grondig te herzien.

ICT speelt daar een grote rol in maar het gaat niet om ICT maar om onderwijs. 

“Technologie kan goed onderwijs versterken maar goede techniek kan geen slecht onderwijs beter maken”. 

Er werd uitgegaan van een aantal leer- en ontwerpprincipes.


LEERprincipe
ONTWERPprincipe
Leren kun je overal
Blended
Leren is verwonderen
Stimuleer nieuwsgierigheid
Balans veiligheid en uitdaging
Leren in challange zone
Leren doe je samen
Afkijken mag
Leren doe je door nieuwe betekenis te geven
Praktijkgericht leren
Iedereen leert anders
Richt het leren flexibel en variabel in
Samenhang bevorderd leren
Keep it Smart Simple (Kiss)


Hieruit ontstonden allerlei kenmerken voor nieuw curriculum
  • Het idee ontstond snel om te werken vanuit een ‘wijkidee’. Ze hebben personages en beroepssituaties bedacht (bewoners van wijk). Gedurende de opleiding maken studenten kennis met deze personen.
  • Volgens de BIG moeten de studenten veel stage lopen. Ze zijn hier wel creatief mee omgegaan.
  • Eenduidige structuur
  • Onderwijs in kleine groepen
  • Efficiënt (als ICT dingen kan vereenvoudigen)
  • Inzetten bestaand materiaal (i.p.v. alles zelf te maken)


Bij het idee van de virtuele wereld waren er wel een paar hobbels. Wie zou het moeten gaan maken en waarom zou je een virtuele wijk creëren als ze in de echte wereld kunnen leren.

Tussenoplossing was om de leeromgeving als wijk te gaan zien. Bij hogeschool Leiden is toen iemand aangesteld (Mariëtte) als ICT-onderwijsadviseur om die vertaling te vertalen.


We krijgen een demonstratie van het systeem dat is opgebouwd rondom sharepoint. We zien een soort van buttonwebsite.

Als je op de knop HBO-V klikt dan kom je bij andere buttons met de beroepssituaties waarin je terecht kunt komen maar zijn er ook veel andere buttons te vinden zoals praktijkleren. 

Als je dan doorklikt op de button kom je op een website waarin elk onderwerp wordt geïntroduceerd met een filmpje. Verder staat alles beschreven zoals normaal (beroepssituatie, onderwijsplanning, groepsopdrachten, toetsing en beoordeling, rollen en leerdoelen). Grappig is dat ze ook (rechtenvrije) foto’s gebruiken om de personen uit de casi een gezicht te geven.
(Binnenkort ontvang ik hopelijk een aantal screenshots die ik hier kan plaatsen) 

Uiteindelijk heeft men met relatief simpele middelen optimaal gebruik gemaakt van ICT in onderwijs. Het ziet er heel leuk uit en is een goede vervanging van het papieren moduleboek.

Het curriculum is niet flexibel opgebouwd. De opleiding wil niet dat studenten lukraak hun eigen weg kiezen. Ze mogen wel kiezen bij een werkvorm of opdracht die bij hen past. Dat is ook een vorm van flexibilisering.

Een andere vorm van differentiëren is vaardigheidsonderwijs (hoe moet je tillen, spuit zetten etc.). Hiervoor gebruiken ze filmpjes die ze niet zelf willen maken. Hiervoor hebben ze samengewerkt met uitgeverij Pearson en expert college. Dat heeft geresulteerd in een omgeving met filmpjes en kleine deeltoetsen die ze voldoende moeten hebben voordat ze de praktijk in gaan.

Ze maken ook gebruik van GGZ academie en gradework (digitaal nakijken).

Omdat dit een samenwerking is met de uitgever kopen de studenten een boek en ze krijgen de leermaterialen erbij. De opleiding heeft zelf de inhouden aangereikt, Expert heeft de inhouden vormgegeven en de uitgever Pearson verkoopt het materiaal. 

Tips:

  • Gewoon beginnen
  • Begin klein en hou het overzichtelijk
  • Sluit aan bij ICT kennisniveau en bouw dit uit
  • Geef voldoende tijd en ruimte voor ontwikkelaars en docenten
  • Bied ondersteuning just in time! (onderwijskundig en ICT)
  • Aandacht voor veranderende rollen en taken
  (De onderwijsmodules duren 4 weken in plaats van 10 zoals bij 'ons').

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen