Pagina's

vrijdag 8 februari 2013

10 competenties mediawijsheid

Toeval bestaat niet!

Op de dag dat ik met mijn collega's na moest denken over het kennisgebied Mediawijsheid binnen mijn faculteit, stuurde collega Ayk me dit document. Just in time!

uit presentatie van Frans Jacobs KIB Zuyd 2010
"Mediawijsheid' gaat binnenkort generiek aangeboden worden op onze faculteit. We moeten dus nadenken over wat belangrijke zaken zijn. In de eerste instantie wilde ik me richten op dit schema waarin de volgende e-Competenties opgenomen zijn:
  • Creativiteit en innovatie
  • Communicatie en samenwerking
  • Onderzoek en informatie
  • Kritisch denken en problemen oplossen
  • Digitaal burgerschap
  • Technologische systemen






Natuurlijk was ik ook aan het denken over de 21th century skills die niet mogen ontbreken. 

 op dit plaatje zie je een tagcloud met belangrijke termen. 
Maar om van daaruit te werken is niet makkelijk. Zeker niet als je iets in twee uur tijd moet aanleveren.







Dus dolblij met website van Mediawijzer en document 10 competenties Mediawijheid. in dit schema komt al het bovengenoemde samen en wordt ook nog eens gestructureerd.

In dit document gaat het heel erg over wat je moet kennen en kunnen om actief en bewust deel te nemen aan de mediasamenleving. Ze onderscheiden 4 hoofdgebieden waarin 10 competenties verdeeld zijn. Bij elke competentie gaat het om een combinatie van kennis, vaardigheden en houding. De hoofdgebieden zijn:
  1. Begrip: het begrijpen en doorgronden van media in de samenleving
  2. Gebruik: houding en vaardigheden ten opzichte van media
  3. Communicatie: enerzijds gaat het om het zoeken en waarderen van informatie en het zelf genereren van content. Anderzijds gaat het om deelname in sociale netwerken.
  4. Strategie: als je de vorige 3 hoofdgebieden onder de knie hebt kun je het inzetten voor professioneel gebruik. Hoe ga je er mee om en welke doelen wil je bereiken.
http://downloads.kennisnet.nl/mediawijzer/competentiemodel/Competenties_Model_.pdf
Het aardige van dit schema is dat per competentie ook nog eens onderscheidt wordt gemaakt in 4 niveaus. Dus er ontstaat een matrix van 10 competenties x 4 niveaus. 
Hier een plaatje van de niveaus van hoofdgebied Communicatie.


Mediawijzer, bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen